De mensen van 2023

30 december 2023

De mensen van 2023

Foto: SP Veenendaal

May the force be with them all!

Wat een jaar. Wat veel gebeurd.
Wat een boel verhalen. Verhalen die gemaakt worden door mensen.

Bij het inluiden van het nieuwe jaar zetten we de mensen die opvielen nog één keer in het zonnetje.

Alja Berck

Foto: Jan Breur

Alja Berck nam dit jaar afscheid als Penningmeester; een functie die ze in 2017 overnam van de legendarische Nico van Ginkel. Ze beheerde de financieën kundig en streng, en had in de bestuursvergaderingen scherpe bijdragen. Voor haar inzet ontving zij de Nico van Ginkel-prijs.

Jan van Zwam

Foto: Baukje Hiemstra / SP Veenendaal

Alja werd opgevolgd door de Rhenense Jan van Zwam. Daarmee kregen de 'omstreken' weer een plek in het bestuur van SP Veenendaal en Omstreken. Maar Jan bleek al gauw meer dan alleen penningmeester: hij was bijzonder actief voor de actie tegen de nieuwe aanvliegroute boven onze regio, en werkte daarin samen met andere SP-afdelingen. Ook vergezelde hij zijn naamgenoot - Jan Breur - op de congressen in juni en september.

Sanne Heijmann

Foto: Jan Breur / SP Veenendaal

Voor creatiefnemer Sanne Heijmann was dit een bijzonder jaar. De kleinere, aangeharkte variant die van haar geesteskind, het Stadsstrand, is overgebleven, heeft de prijs gewonnen voor 'meest inspirerende Binnenstadsproject'. De jury beoordeelt dit project als uniek door de gedachte om economisch gewin te laten liggen en echt een sociale plek voor de bewoners van Veenendaal te realiseren. Kun je nagaan hoezeer dat nog zou gelden als het originele Stadsstrand er nog was geweest; zoals de SP destijd in een actie bepleitte.
Ook dit jaar was ze natuurlijk weer met duizend-en-één dingen bezig; waaronder de organisatie van de eerste Veense Keti Koti viering.

Cor SU

Foto: SP Veenendaal

Als cursist van 'Ontdekkingsreis door de Democratie' ontpopte Cor zich als een activist. Mensen met een verstandelijke beperking moeten hulp kunnen krijgen in het stemlokaal. Zijn activisme werpt vruchten af: er wordt een wet voorbereid om dit mogelijk te maken.
Als werknemer van IW4 was hij aanwezig bij de opening van 'zijn' nieuwe gebouw, en mocht met drie burgemeesters op de foto.

Renske Leijten

Foto: SP / SP.nl

Renske Leijten is een absolute superheld. In de Tweede Kamer was ze de pitbull die onaflatend streed voor de slachtoffers van het toeslagenschandaal. Maar ze kan nog zoveel meer. Zo was ze in maart, samen met Jan Breur, spreker op een bijeenkomst in theater Calypso te Wijk bij Duurstede, waar ze sprak over het nationaliseren van de energie. In april werd ze uitgeroepen tot IT-politicus van het jaar. Na haar vertrek uit de Kamer, in juli, ontving ze op het Partijcongres de hoogste onderscheiding binnen de SP: de Gouden Tomaat. Maar daarmee gaat ze niet op haar lauweren rusten; de strijd gaat door. Zo was ze in oktober te zien op een campagne-avond in Nieuwegein. En ook in het komende jaar zullen we haar blijven zien...

Jan Breur

Foto: SP Provincie Utrecht

Zo lang als Renske in de Tweede Kamer heeft gezeten, zo lang zat Jan in de Gemeenteraad van Veenendaal. En ook hier zette hij het afgelopen jaar weer zijn beste beentje voor. Zijn Referendumverordening kreeg weliswaar geen steun van andere partijen; het bracht de discussie over inwonerparticipatie wel op gang.
Als lijsttrekker voor de Statenverkiezingen trok hij bijna de hele provincie door. Desalniettemin leidden het vele flyeren, debatteren en de diverse mediaoptredens slechts tot één zetel in de Provinciale Staten. Daar doet hij het niet onverdienstelijk: zijn voorstellen voor een provinciaal energiebedrijf en voor een snelbus tussen Veenendaal en Amersfoort worden gerealiseerd. Maar... om aan het hoofd te staan aan twee eenpersoonsfracties is teveel voor een mens. Dus gebeurde het ondenkbare: Jan verliet de gemeenteraad, waar hij vanaf 2006 zitting in had. Alleen voor het Evenementenbeleid maakte hij een kortstondige comeback.
De belevenissen van Jan in Provinciale Staten zijn te volgen op provincieutrecht.sp.nl en op zijn blog 'in de provincie'.

Joyce Marsman

Foto: Jan Breur / SP Veenendaal

Joyce Marsman is één van de eerste zwarte vrouwen die in Veenendaal woonde. Elk jaar op Keti Koti hangt zij de vlag uit. Toen zij dit in een interview vertelde aan Sanne Heymann, leidde dit tot de organisatie van de eerste Keti Koti viering in Veenendaal. Uiteraard speelde Marsman hier een belangrijke rol.

Sietse van der Bij

Foto: AJ Breur

Sietse had als opvolger van Jan grote schoenen te vullen, maar beleefde een vliegende start als raadslid. Zijn installatie in de Gemeenteraad had hij aangegrepen om zijn partner, Sharon, ten huwelijk te vragen. Ook heeft hij de fototentoonstelling 'Weggecijferd, Teruggevochten' naar Veenendaal gehaald. Hij opende het politieke seizoen met schriftelijke vragen over de onveilige situatie in de Fokkerstraat - die leidden tot een verbetering van de situatie aldaar. Zijn eerste motie werd unaniem aangenomen. Bij de begrotingsbehandeling wist hij al zijn voorstellen te verzilveren en bij het sociale beleid scoorde hij eveneens flink. Zijn aaneenrijging van successen leverde hem de bijnaam 'golden boy' op.

Sandra Beckerman

Foto: SP Veenendaal

De uit Veenendaal afkomstige Sandra Beckerman maakt zich in de Tweede Kamer hard voor de Groningers. Zij wil niet dat de slachtoffers van de gasbevingen worden weggezet als nevenschade. Als woordvoerder 'klimaat' kon ze natuurlijk niet ontbreken bij de 'Mars voor Klimaat en Rechtvaardigheid', die Extinction Rebellion op 12 november organiseerde in Amsterdam. Bij de Tweede-Kamerverkiezingen stond ze op plek 2 van de SP-lijst, en sinds het vertrek van SGP'er Roelof Bisschop is zij de enige Veense in de Kamer.

Tilmann van de Loo

Foto: Tilmann van de Loo / Tilmann van de Loo

Tilmann van de Loo zit niet stil. Als buschauffeur deed hij mee aan de stakingen, om te strijden voor betere arbeidsvoorwaarden. Als lid van TEAM SP was hij ook vaak op pad: de dierenvoedselbank, de Joodse begraafplaats, de Ritmeesterfabriek, Open Monumentendag, de eetclub, nog een keer de dierenvoedselbank. Overal kwam hij. Om te luisteren, en waar hij dat kon te helpen. In de raadscommissie levert hij zijn bijdragen vaak met een (al dan niet gepaste) kwinkslag. Hij voerde ondermeer het woord op het Evenementenbeleid. Ook was hij de man achter de poster-actie tegen leegstand.

Lilian Marijnissen

Foto: AJ Breur

Zo veelbelovend als het jaar voor Lilian begon, zo treurig eindigde het.
Ze deed een boekpromotietour, toonde zich betrokken bij de campagnes voor Provinciale Staten, en lanceerde het manifest 'Een tegen tweedeling'.
Ze stond op het podium bij het Volksprotest, het Pensioenprotest, het Prinsjesdagprotest en de Mars voor Klimaat en Rechtvaardigheid. Op het Vredessymposium gaf ze misschien wel haar beste speech ooit.
Uiteindelijk deed de verkiezingsuitslag in november haar de das om. Kort na de installatie van de Tweede Kamer besloot ze alsnog terug te treden.
SP Veenendaal en Omstreken bedankt haar voor haar inzet.

Jaswinder Singh

Foto: Jaswinder Singh

Als afdelingsvoorzitter van SP Utrecht stelde Jaswinder Singh 'zijn' afdelingspand regelmatig ter beschikking voor allerhande regionale besprekingen. Namens de regio bracht hij een solidariteitsverklaring over aan de stakende buschauffeurs. Hij ging mee in de campagnetours bij de verkiezingen. Hij was aanwezig bij de manifestatie 'Utrecht houdt elkaar vast'. En boven alles is het een toffe gast. Volop reden om hem eens in het zonnetje te zetten, dus.

Baukje Hiemstra

Foto: Jan Breur

We sluiten dit overzicht af met onze eigen afdelingsvoorzitter; Baukje Hiemstra. Sinds 2014 staat ze aan het hoofd van SP Veenendaal en Omstreken. En dit jaar was er veel te doen voor haar als voorzitter: volop actie, en tweemaal verkiezingen. En ze reisde wat af: naar het volksprotest, de bustour, het vredessymposium, de Mars voor Klimaat en Rechtvaardigheid... dat bovenop haar activiteiten binnen Veenendaal, zowel voor de SP als voor Veenendalers voor Vrede.
Dit jaar is haar laatste als voorzitter; ze stelt zich niet verkiesbaar voor een nieuwe termijn. Haar gedrevenheid zal ongetwijfeld buiten het bestuur worden voortgezet.

Foto: Jan Breur

Dit zijn enkele namen die opvielen in 2023. Maar natuurlijk zijn er veel meer mensen die bijzonder waren dit jaar. Ieder speelt een rol.
Dus, of je de lijst dit jaar nu 'gehaald' hebt of niet, we wensen je

een fijne jaarwisseling, een goed 2024

and may the Force be with you