30 december 2021

Foto: SP Veenendaal

Waar een kleine partij groot in kan zijn

Columnist Jurgen Hillaert van 'de Rijnpost' heeft de SP uitgeroepen tot "onbetwiste online winnaar", omdat onze website in socials zo regelmatig worden bijgehouden. Vreemd is dat niet; als je veel doet heb je ook veel te melden. En ondanks de coronamaatregelen was 2021 een druk jaar - ook voor de SP.

We blikken terug...

Januari

Foto: SP Veenendaal

Op dinsdag 26 januari werden de politie en de brandweer door de SP getrakteerd op iets lekkers. SP'ers Sietse van der Bij en Yolande de Meer brachten hen chocolaatjes als blijk van waardering voor hun inzet om Veenendaal veilig te houden, en om te laten weten dat de mens achter de hulpverlener gezien wordt. Zeker na de onrusten van afgelopen maandagavond was een aardigheidje op zijn plaats.

Februari

Foto: SP Veenendaal

Op 14 februari is het Valentijnsdag: de dag om je liefde kenbaar te maken aan iemand die je bewondert. Daarom ging de SP bij verschillende verzorgingshuizen in Veenendaal langs om een Valentijn te bezorgen aan het personeel. Want zorgpersoneel werkt zich een slag in de rondte en dat mag best gewaardeerd worden.

Foto: SP Veenendaal

Met de Tweede-Kamerverkiezingen in aantocht is het van belang om mensen te spreken. Maar met de coronamaatregelen van kracht is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Telefoneren is altijd een optie.
Toke van de Rovaart was lid van het nationale belteam van de SP, en haar inzet leverde haar de titels 'beller van de week' en 'super-belbaas' op.

Foto: SP Veenendaal

Op zaterdag 20 februari voerden SP en FNV een gezamenlijke stoepkrijt-actie in Veenendaal Oost. Dit, omdat ze het minimumloon verhoogd willen hebben naar 14 euro per uur. Een verhoging van het minimumloon stimuleert de koopkracht en daarmee de economie.

Maart

Foto: SP Veenendaal

Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Op zaterdag 6 maart deelde de partij daarom bloemen uit in het centrum van Veenendaal. Deze bloemengroet is inmiddels een traditie.

Foto: SP Veenendaal

De plannen voor de grote windturbines aan de rand van Veenendaal zorgden voor onrust bij omwonenden. De SP ondersteunde de petitie van de stichting 'Duurzaam & Leefbaar', en hielp mensen met het aanmelden bij inspraakmogelijkheden. De onrust over de windturbines zorgde er uitendelijk voor dat de Energiestrategie strandde in Renswoude, en de wethouder aldaar opstapte.

Mei

Foto: SP Veenendaal

Op 1 mei is het de Dag van de Arbeid. Een wereldwijde feest- en gedenkdag om stil te staan bij de strijd van werknemers voor fatsoenlijk loon en arbeidsomstandigheden. Ook in Veenendaal werd hier aandacht aan besteed; de SP deelde flyers uit in het centrum om op te komen voor de werkenden.

Foto: SP Veenendaal

Op 12 mei was het de Dag van de Verpleging. Een dag om medewerkers in de zorg in het zonnetje te zetten. Traditiegetrouw bracht de SP de zorgmedewerkers op verschillende locaties in Veenendaal een welverdiende blijk van waardering. In Rhenen bracht Rabia Bayma een taart naar de Tollekamp. Bovendien had SP Veenendaal een ansichtkaartenactie georganiseerd voor de zorgmedewerkers.

Foto: SP Veenendaal

Op zaterdag 15 mei was er een landelijke actiedag georganiseerd voor de slachtoffers van de toeslagenaffaire. Er was een manifestatie in Amsterdam, en in verschillende plaatsen in Nederland - waaronder in Veenendaal - zijn "muren van steun" geplaatst. Kleine (namaak) muurtjes, waarop mensen een boodschap voor de slachtoffers konden achterlaten.

Foto: SP Veenendaal

Op 5 juni stond de SP in het centrum van Veenendaal met de steunmuur voor de ouders die getroffen zijn door de toeslagenaffaire. Bezoekers van het winkelgebied konden een boodschap voor de slachtoffers op de Muur van Steun schrijven, om hen een hart onder de riem te steken.

Juli

Huurders en de SP in Veenendaal doen mee met het landelijk offensief tegen de wooncrisis. Daarom gingen zij op zaterdag 3 juli de straat op om zoveel mogelijk verhalen over de wooncrisis te verzamelen.

Foto: SP Veenendaal

Op donderdag 15 juli regende het pijpenstelen. Echt weer om binnen actief te zijn. En dat waren de SP'ers. In tweetallen zaten ze aan de keukentafel huisjes te schilderen in een mooie kleur rood.

Foto: SP Veenendaal

In juli stond de SP met de 'muur van steun' bij supermarkt Birlik. Op deze 'muur' konden voorbijgangers woorden van hoop schrijven voor de ouders die door de belastingdienst, onder verantwoordelijkheid van de kabinetten Rutte, tot slachtoffer zijn gemaakt. Ook deze keer zijn er weer veel steunbetuigingen op de verplaatsbare muur geschreven.

Augustus

Foto: SP Veenendaal
De maand augustus stond in het teken van de actie 'Stop de Wooncrisis'.
Er waren huis-aan-huis acties en straatgesprekken aan - onder meer - het Zuiderkruis en in het Franse Gat.

Foto: Veenendalers Voor Vrede

Op zaterdag 25 september organiseerde Vredes Initiatief Veenendaal, in samenwerking met Veenendalers Voor Vrede, de jaarlijkse 'walk of peace'. Een vredeswandeling in de vredesweek. Het thema dit jaar was de 'inclusieve samenleving'. Verschillende sprekers lieten hierover uit verschillende invalshoeken hun licht schijnen.

Oktober

Foto: Koffie, Cake en WMO

Op 9 oktober vond er na lange tijd weer een bijeenkomst van 'Koffie, Cake en WMO' plaats. Ervaringsdeskundige Yolande de Meer organiseerde de bijeenkomst, ondersteund door de SP. De opkomst was wat kleiner dan ze voor de Corona waren, maar de gesprekken waren er niet minder om.

Foto: SP Veenendaal

Op 16 oktober vond er in Rotterdam een woonprotest plaats. Samen met zo’n 8000 anderen nam ook een aantal Veenendalers deel aan dit protest. Onder wie de SP'ers Baukje Hiemstra en Suzanne Vorstenbosch.

Foto: Jan Breur

Vanwege de coronamaatregelen kon het Novemberdebat op 22 november niet in fysieke vorm doorgaan. Maar de SP heeft succesvol omgeschakeld naar een digitaal Novemberdebat. Dit was live te volgen op Facebook en YouTube. Onder leiding van Yolande de Meer werd er in een virtuele studio gediscussieerd over de Wooncrisis, door Sietse van der Bij (SP) en Jeroen van Zeist (Alternatief Wooninitiatief).

Foto: SP Veenendaal

Op zaterdag 27 november stond SP Veenendaal in de Hoofdstraat om aandacht te vragen voor de pensioenen. Door het hele land organiseert de partij pensioenbijeenkomsten, met SP-Kamerlid Bart van Kent, vertegenwoordigers van Actiecomité Red het Pensioenstelsel en verschillende pensioenexperts. Meer informatie hierover is te vinden op SP.nl/pensioen.

December

Foto: Mark Ruitenbeek / Twitter

De wijkambassadeurs van het Franse Gat hebben de handen ineengeslagen met SP, GroenLinks en PvdA om te horen wat bewoners vinden van de plannen voor de vernieuwing van de wijk.
Op zaterdag 11 december organiseerden ze een informatiebijeenkomst, die druk is bezocht. Tevens is er een website in het leven geroepen waar mensen informatie kunnen vinden en hun mening over de plannen kunnen geven: onsfransegat.nl

Foto: SP Veenendaal

De SP heeft deze maand een rondje gemaakt langs alle huisartsenpraktijken in Veenendaal. Dit, om een blijk van waardering te brengen, in de vorm van een fruitmand. Bij de mand zat ook een kaart, met daarop de tekst: "SP Veenendaal staat pal achter de huisartsen. Blijf gezond."

Foto: Veenendalers voor Vrede

Voor het tweede jaar op rij kon de traditionele kerstmars van Veenendalers Voor Vrede niet doorgaan, vanwege coronamaatregelen. En voor het tweede jaar op rij wist Veenendalers Voor Vrede een alternatief te bieden. Dit jaar was er een vredeskraam, waar vredeskaarsen werden uitgedeeld en voorbijgangers hun vredeswens in een wensboom konden hangen...

Foto: Veenendalers voor Vrede
...en de actie van Veenendalers Voor Vrede werd afgesloten met een live-show op (onder andere) YouTube, waar de kerstgroeten werden voorgelezen.

Goede voornemens voor 2022

Foto: Veense Woonbetoging

Uiteraard gaan we er in 2022 ook flink tegenaan. We hopen ondermeer een Woonbetoging te organiseren. Hou deze website in de gaten voor meer informatie.

Wordt vervolgd...